Οι 10 σημαντικότερες επιστημονικές ανακαλύψεις

27 Δεκεμβρίου 2016 14:50

Το 2016 ήταν μια χρονιά με πολλές διακυμάνσεις, αλλαγές και εκπλήξεις, δυσάρεστες και μη.

Ωστόσο, για την επιστήμη ήταν μια κορυφαία χρονιά, που έφερε πολλές και σημαντικές ανακαλύψεις. Το περιοδικό Science κατέγραψε τις 10 σημαντικότερες, με μεγαλύτερη και πιο συγκλονιστική την ανακάλυψη των βαρυτικών κυμάτων. Ο Αλμπερτ Αϊνστάιν υποστήριζε ότι υπάρχουν ήδη το 1916, ωστόσο έπρεπε να περάσουν 100 χρόνια μέχρι να επιβεβαιωθεί η ύπαρξή τους και να ανοίξει ο δρόμος για να μας αποκαλύψουν κι άλλα μυστικά του Σύμπαντος και της δημιουργίας του.

Η επιλογή των βαρυτικών κυμάτων ως μεγαλύτερης ανακάλυψης της χρονιάς δεν ήταν εύκολη, καθώς το 2016 σημειώθηκαν μεγάλες επιστημονικές επιτυχίες, όπως η «καλλιέργεια» ωαρίων που επιτρέπουν σε στείρες γυναίκες να αποκτήσουν βιολογικά παιδιά. Πολύ σημαντική ήταν και η κατασκευή μιας φορητής συσκευής τεστ DNA, που ζυγίζει μόλις 90 γραμμάρια και μπορεί να αποκωδικοποιήσει με πολύ απλό τρόπο το γενετικό υλικό.

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ήταν επίσης η διαπίστωση ότι χιμπαντζήδες και ουραγκοτάγκοι μπορούν να παρακολουθήσουν μια λογική συνέχεια και να «μαντέψουν» την επόμενη κίνηση ενός ανθρώπου ή ζώου.

Τα άλματα που πραγματοποιεί η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προκαλούν άγχος σε πολλούς, ωστόσο δεν παύουν να είναι εντυπωσιακά. Μέσα στη χρονιά που πέρασε ο υπολογιστής του DeepMind κατάφερε να κερδίσει τον δεύτερο καλύτερο παίκτη Go στον κόσμο. Το Go είναι ένα παιχνίδι που επιτρέπει μεγαλύτερο αριθμό κινήσεων από το σύνολο των ατόμων που υπάρχουν στο Σύμπαν. Αυτό σημαίνει ότι το μηχάνημα κέρδισε τον άνθρωπο χρησιμοποιώντας όχι μόνο υπολογισμούς αλλά και κάτι σαν την ανθρώπινη διαίσθηση.

Η γήρανση των κυττάρων είναι αυτή που φέρνει ασθένειες και μολύνσεις. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι όταν απομακρύνουν τα κύτταρα που «βγαίνουν σε σύνταξη», τα πειραματόζωα ζουν κατά 20% περισσότερο, είναι πολύ πιο δραστήρια και έχουν κατά 60% λιγότερη συσσώρευση λίπους στα αιμοφόρα αγγεία.

Παρότι η κριτική επιτροπή του Science την κατέταξε στην 7η θέση, αναμφίβολα μία από τις ανακαλύψεις του 2016 που προκάλεσε τρομερή αίσθηση στο παγκόσμιο κοινό ήταν η εύρεση του «δίδυμου» πλανήτη της Γης. Ο εξωπλανήτης Proxima b, που περιστρέφεται γύρω από τον αστέρα Proxima Centauri, απέχει περίπου 4 έτη φωτός, αλλά φαίνεται ότι μοιάζει σε πολλά με τον δικό μας γαλάζιο πλανήτη. Οι επιστήμονες θέλουν να τον εξερευνήσουν και γι' αυτό θα σταλούν μικροσκοπικά μη επανδρωμένα σκάφη, που θα χρειαστούν 20 χρόνια για να φτάσουν τον στόχο τους.
Οι πρωτεΐνες αποτελούν δομικό στοιχείο της ζωής και αποτελούνται από μεγάλες αλυσίδες αμινοξέων. Μέχρι τώρα ήταν δυνατό να παραχθούν με τεχνητό τρόπο αλληλουχίες πρωτεϊνών, ωστόσο δεν μπορούσε να προβλεφθεί το σημείο που θα «δίπλωναν» και ο τρόπος με τον οποίο θα απλώνονταν στον χώρο.
Με τη βοήθεια ενός νέου προγράμματος στον υπολογιστή είναι πλέον δυνατόν και επιτρέπεται στους ερευνητές να αξιοποιήσουν αυτήν τη δυνατότητα για την παρασκευή ακόμη και εμβολίων, που θα αποτελούνται πλέον από πρωτεΐνες.
Homo sapiens
Πολύς ντόρος έγινε μέσα στη χρονιά που πέρασε και για τις συνολικά τέσσερις ξεχωριστές έρευνες που απέδειξαν ότι ο σύγχρονος άνθρωπος, ο Homo sapiens, ήταν στην πραγματικότητα... μετανάστης. Οπως προκύπτει, υπήρχαν πιθανότατα πολλά κύματα μετανάστευσης από την Αφρική. Για παράδειγμα, βάσει της γενετικής ανάλυσης των κατοίκων της Παπούα Νέας Γουινέας, οι πρόγονοί τους εγκατέλειψαν πολύ νωρίτερα τη Μαύρη Ηπειρο από ό,τι όσοι εγκαταστάθηκαν αργότερα στην Ευρώπη και την Ασία.

Τέλος, μια πραγματική επανάσταση για τους φακούς των τηλεσκοπίων ή των μικροσκοπίων ήταν η ανακάλυψη του μετα-φακού, που κατασκευάστηκε με τη βοήθεια της τεχνικής των μικροτσίπ από διοξείδιο του τιτανίου. Εχει μικρότερο πάχος από το χαρτί, η κατασκευή του είναι φθηνή, είναι ελαφρύτερος από έναν γυάλινο φακό και είναι το ίδιο αποτελεσματικός.

www.ethnos.gr