Χουλιάρας για Τεχνητή Νοημοσύνη: Μελλοντικά ίσως μπορεί να μας δείξει ενδεχόμενες πηγές σεισμών

13 Δεκεμβρίου 2023 14:36

Η πρόβλεψη σεισμών αυτή τη στιγμή θεωρείται αδύνατη. Θα μπορούσε όμως η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει τους επιστήμονες ώστε μελλοντικά να μπορούν να προβλέψουν έναν ισχυρό σεισμό; Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα ακόμη δεν έχει δοθεί.

Ωστόσο στην Καλιφόρνια αλλά και στην Ιαπωνία η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται όπως αποκαλύπτουν τρεις μελέτες που δημοσιεύτηκαν πριν από μερικές εβδομάδες σε επιστημονικά περιοδικά.

Σύμφωνα με ξένα δημοσιεύματα οι μελέτες αυτές είναι προκαταρκτικές, υποδεικνύουν όμως ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα αποτελέσει έναν πολύτιμο βοηθό για σεισμολόγους και γεωλόγους, χάρη στην ικανότητά της να αναγνωρίζει τάσεις σε μεγάλους όγκους δεδομένων.

Η πρώτη μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Geophysical Research Letters», εκπαίδευσε το μοντέλο με δεδομένα για χιλιάδες σεισμικές δονήσεις στη Νότια Καλιφόρνια το διάστημα 2008-2021.

Η δεύτερη, στην επιθεώρηση «Earth’s Future», χρησιμοποίησε δεδομένα για τους σεισμούς που ταρακούνησαν την Ιταλία το 2016-17. Και η τρίτη, η οποία παρουσιάστηκε στο «Scientific Reports», εκπαίδευσε το μοντέλο με σεισμικά δεδομένα 30 ετών από την Ιαπωνία.

Και στις τρεις περιπτώσεις οι προβλέψεις ήταν ανώτερες σε σχέση με τα «συμβατικά» μαθηματικά μοντέλα, όπως αυτό που χρησιμοποιεί στις προειδοποιήσεις της η αμερικανική γεωλογική υπηρεσία USGS.

«Την τεχνητή νοημοσύνη που χρησιμοποιούν σε Καλιφόρνια και Ιαπωνία προσπαθώ να εφαρμόσω και στην Ελλάδα» λέει στο protothema.gr ο διευθυντής ερευνών του Αστεροσκοπείου Αθηνών, σεισμολόγος Γεράσιμος Χουλιάρας ο οποίος εφαρμόζει σε πειραματικό στάδιο όπως εξηγεί την τεχνητή νοημοσύνη. «Μελλοντικά ευελπιστούμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να μας δείξει ενδεχόμενες πηγές ισχυρών σεισμών. Αυτή τη στιγμή δίνω στοιχεία παλαιότερων σεισμικών γεγονότων που βρίσκονται στο αρχείο είτε του Αστεροσκοπείου είτε άλλων ερευνητικών κέντρων, ακόμη και από την Αμερικάνικη Γεωλογική Υπηρεσία και προσπαθώ μέσω της τεχνητής νοημοσύνης να τα προσαρμόσω σε μελλοντικές περιπτώσεις. Πρόκειται για ένα λογισμικό που ανιχνεύει μέσα από τους σεισμικούς καταλόγους μελλοντικές πηγές σε συγκεκριμένες περιοχές που του ορίζω. Ήδη όπως ξέρουμε αυτό το λογισμικό εφαρμόζεται σε Καλιφόρνια και Ιαπωνία, ενώ εδώ είμαστε σε πειραματικό στάδιο, αλλά τα αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά θα έλεγα».